Logo-YläPuhelinlääkäri
Logo-Keski0600.11111
Logo-AlaTelefonläkaren



Tutkittua tietoa


Kymmenet tuhannet suomalaiset soittavat vuosittain Puhelinlääkärille saadakseen ohjeita omien tai omaistensa hoitoratkaisuihin tai saadakseen yleistä terveyteen liittyvää neuvontaa. Miten tämä neuvonta auttaa soittajia?

Lääket. tri Pirkko Hyrynkangas-Järvenpää julkaisi keväällä 2000 vajaaseen 9000 potilaspuheluun perustuvan väitöskirjatutkimuksensa.

Tutkimuksen mukaan 68% puhelinlääkärille soittaneiden ongelmista selvitettiin puhelinneuvonnalla ilman potilaan jatkohoitoon ohjaustarvetta.

Potilaiden kiireellisistä ongelmista lääkäri selvitti 59% puhelinneuvonnalla ja neljänneksen (25%) soittopotilaista hän ohjasi päivystysvastaanotolle. Loput potilaista hän ohjasi ajanvarausvastaanotolle.

Potilaiden pitkäaikaisia ongelmia käsitellessään lääkäri selvitti heistä yli puolen (53%) ongelmat puhelinneuvonnalla.

Puhelinlääkäri pystyi auttamaan pelkällä puhelinneuvonnalla 94% niistä soittajista, joiden asia koski yleistä terveystietoa tai lääkitysasiaa eikä niinkään heidän oireitaan tai vaivojaan.

Lasten ongelmat johtivat päivystykseen ohjaamiseen useammin kuin muun ikäisten potilaiden ongelmat.

Yleisimpiä soiton syitä olivat mm.

  • lääkityksen ongelmat
  • hengityselinten taudit
  • ruoansulatuselinten sairaudet
  • laboratorio- ja röntgentutkimukset
  • sukupuolielinten sairaudet ja raskaus sekä ehkäisy